Sosiale medier spiller en uunngåelig stor rolle i det moderne samfunn, også for bedrifter. Sosiale media selskaper har millioner av brukere og har i løpet av de siste årene skapt sitt eget marked. Den kjappe spredningen av informasjon har gitt bedrifter muligheten til rask markedsføring og vekst.
Markedsføring via sosiale medier kommer ofte til en lavere pris og er enklere å styre enn flere andre strategier. Det utvikles kontinuerlig nye verktøy og programmer med hensikten å hjelpe bedrifter med markedsføringen på nett, og dette er noe enhver bedrift bør investere tiden sin i. Sosiale medier har gitt bedrifter en helt ny måte å kommunisere med kundene sine på, og å oppnå en større og bredere synlighet enn noen gang før.
For best resultater bør bedriften forsøke å være tilstedeværende på de plattformene som brukes mest. I dag er sosiale medier som Tiktok, Facebook, Instagram og Twitter helt essensielle å bruke i sin markedsføringsstrategi. Fire av fem nordmenn bruker sosiale medier hver eneste dag. Med andre ord er det en enorm mengde potensielle kunder som en bedrift kan fange interessen til på nettet. For å gjøre det, er det viktig at bedriften forstår hvordan man kan bruke sosiale medier til å tiltrekke seg kunder.
En bedrift som er tilstede på sosiale medier får muligheten til en direkte og personlig kontakt med kundene. Kommentarer, anmeldelser og direkte meldingsutveksling er med på og øke engasjementet og synligheten rundt bedriften. Samtidig som at sosiale medier gir mulighet til økt popularitet på rask tid, spres også negativ informasjon kjapt. Et frekt svar fra kundesupport kan deles i løpet av sekunder, og plutselig har tusenvis av potensielle kunder sett det. Det er derfor viktig at bedriften har tydelig fokus på og retningslinjer rundt kundebehandling og kommunikasjon på nett.
Sjansen for at brukere samhandler med en post på sosiale medier er mye høyere dersom den har et personlig preg. Dette kan gjøres på mange måter, alt fra morsomme tweets til konkurranser med attraktive premier har vist seg som effektive triks for å skape engasjement. Posting av morsomme og relaterbare tekster, bilder og videoer skaper tillit mellom selskap og forbruker, men det er også viktig at man holder en profesjonell profil. Å finne den perfekte balansen kan ta litt tid, men klarer man det vil man stå igjen med gode resultater.
Bedrifter som aktivt bruker sosiale medier ser en større tilfredsstillelse hos kundene sine. Gjennom personlig kommunikasjon og kundesupport får forbrukerne en opplevelse at de blir sett og respektert som kunder. Denne interaktive og raske utvekslingen kan også brukes til å oppdage hvor bedriften har forbedringspotensiale. Analyser, data og tilbakemeldinger ligger lett tilgjengelige og kan brukes til å undersøke hva brukere liker og hva de er misfornøyde med.
Sosiale medier har gitt bedrifter nye muligheter for markedsføring og kommunikasjon med kunder. En suksessfull bedrift i den digitale verdenen har tydelig fokus på og kunnskap rundt sosiale medier. Brukes de riktig, kan det nemlig føre til en raskere vekst enn vi noensinne har hatt muligheten til før.