Sjekker du Twitter med en gang du våkner? Facebook mens du venter på at kaffen blir klar om morgenen, eller e-posten i jobb pausen? Da er du ikke alene. Bruken vår av internett og sosiale medier har vokst til det enorme, og fire av fem nordmenn er nå på sosiale medier. (SSB.no.) Internett har introdusert oss for muligheter som før var utenfor rekkevidde. Trenger du tilgang på ny informasjon ligger det bare et par tasteklikk unna, og vi kan kommunisere med mennesker som befinner seg på andre siden av jorda.
De største sosiale mediene som Twitter, Facebook og Snapchat har til sammen millioner av brukere. Facebook ligger på topp som appen vi tilbringer mest tid på, og har du ikke profil på nettstedet er du en del av mindretallet. Men hva er det som gjør internettet så tiltalende? På nettet kan folk diskutere og dele tanker og informasjon med andre mennesker lokalisert over hele verden. Enten det gjelder de siste nyhetene eller favorittkjendisen din, så ligger alt lett tilgjengelig. En enorm mengde data finnes på internett for hvert enkelt emne, og denne mengden informasjon lar mennesker øke kunnskapen sin på rekordfart. Fremfor å måtte besøke biblioteker eller bla gjennom tunge faktabøker, kan man finne ut det man lurer på i løpet av sekunder.
Spesielt relevant er denne kunnskapsutvekslingen for studenter, som kan bruke denne kunnskapsbanken til å fullføre skoleprosjekter og lære mer om emner de sliter med. Universiteter har nå digitale plattformer for innlevering av prosjekter og studieinformasjon, og spesielt så vi verdien av internett under Covid-19. Internett muliggjorde at undervisningen kunne fortsette på Skype eller via andre løsninger da det ikke lenger ble mulig med fysisk oppmøte i klasserommet. Arbeidsplasser dro også nytte av dette, og det er mange som har spurt seg hvordan verden ville klart seg under korona pandemien om det ikke var for internett. Via diverse sosiale medier og plattformer kunne vi fortsette å gjøre mye av det vi vanligvis gjør; dating, arbeid, studier, underholdning og shopping.
Med økningen av internettbruk i det 21. århundret ble nye markeder opprettet, og suksessen til store selskaper som Tesla, Facebook og Amazon er takket være markedsføring på nett. Digital markedsføring har blitt en helt essensiell del av å drive bedrift, og kjøp og salg av varer og tjenester på nettet er i ferd med å ta over for tradisjonelle fysiske butikker. Sosiale medier har blitt en lukrativ bransje, der de største tjener enorme summer i året på og markedsføre seg selv eller andres produkter. Reklame og kampanjer som føres på sosiale medier lar bedrifter nå et større antall forbrukere, og bedrifter som er oppdaterte på den digitale verden og legger markedsføringsstrategiene sine deretter ser gode salgsresultater.
Internettet har altså blitt en helt uunngåelig del av hverdagen vår. Det har endret måten vi kommuniserer, arbeider og slapper av på. Og med stadig nye applikasjoner, sosiale medier og innovative teknologiske løsninger i utvikling er det tydelig at vi ikke kommer til å koble av internettet i nærmeste fremtid.