Mange av oss bruker søkemotorer på nettet hver eneste dag. Kanskje er du på utkikk etter en god bolleoppskrift, eller lurer på hvordan man sier “gratulerer med dagen” på et annet språk? Eller skal du på date, og vil helst utføre en bakgrunnssjekk før du møter daten din for å føle deg helt trygg? Søkemotorer kan gi deg svaret på hva enn du lurer på. Det er også også der de fleste finner produkter eller tjenester de ser etter. Søker man i dag på “vinterjakke” eller “hotell i Spania” vil det dukke opp tusenvis av resultater. Jo høyere en bedrift er på resultatlisten, jo flere vil velge å klikke på linken. Derfor bør det være et mål for enhver bedrift at nettsiden er en av de første som vises når noen søker etter ord eller tjenester relevante for bedriften. Du lurer kanskje på hvordan for eksempel Google prioriterer hvem som skal havne først?
Metoden bedrifter bruker for å bli mer synlige hos søkemotorer kalles for SEO, som er en forkortelse for søkemotoroptimalisering. En av metodene som brukes for å bli høyere rangert blant Googles søkeresultater er såkalt “linkbuilding.” Google rangerer nemlig nettsider utifra hvor mange koblinger siden din har til andre nettsider. Et nettsted blir sett på som mer troverdig om det er koblet til andre nettsteder. Koblinger i dette tilfellet vil si linker mellom hjemmesiden din og andre. Linkbuilding går derfor ut på og sørge for at det ligger eksterne linker til bedriftens hjemmeside.
Det holder dog ikke kun å ha så mange eksterne linker som mulig, kvaliteten på linkene er også noe man må tenke på. Dersom du blir linket til av en anerkjent side vil det føre til høyere enn rangering enn om en upålitelig kilde linker til deg. Så hvordan klassifiserer du hva som er bra og dårlige linker? “Dårlige linker”, også kjent som kunstige eller falske linker, kan for eksempel være linker som ved hjelp av roboter blir postet på mange forskjellige nettsteder for å øke trafikken så mye som mulig. Mange har gått på denne fellen i tro om at det skal føre til mer synlighet og oppmerksomhet på nett, men disse typer linker blir lett oppdaget som falske og resulterer i lavere troverdighet.
En bedrift bør strebe etter å ha så mange naturlige linker som mulig. Naturlige linker vil si at de kommer fra relevante nettsteder som har noe til felles med bedriften, de refererer til et bestemt innhold på nettsiden og skaper med det en naturlig interaksjon. Å bli linket til av en kjent og troverdig nettside har derfor stor verdi, og vil sette deg i favør hos søkemotorenes resultater. Dette gjelder også hva slags linker du selv har på nettsiden din. Ni av ti av oss bruker internett hver eneste dag, og hvordan bedrifter bygger opp kanalene sine har mye å si for synlighet og dermed salgsresultater. Linker kan, om de brukes riktig, hjelpe til med å etablere bedriften som en seriøs og troverdig aktør.