Warning: file_put_contents() expects at least 2 parameters, 1 given in /var/www/langsamer-mac.de/stillingsbasen.no/wp-content/plugins/heylink-plugin/heylink.php on line 84
Slik sørger du for et ergonomisk hjemmekontor – Stillingsbasen

De siste årene har vi blitt godt kjent med begrepet «hjemmekontor». Fenomenet som startet da pandemien brøt ut, og som har brakt med seg både fordeler og ulemper. Noen synes det er deilig å kunne jobbe hjemmefra, mens andre har fått varige plager av dårlig oppsatt kontor hjemme.

En kombinasjon av å jobbe på kontoret og å jobbe hjemme er trolig fremtiden, og det er viktig å sørge for et ergonomisk kontor, uansett hvor du er. Dette er både opp til de ansatte og sjefene, og vil i siste ende sørge for et bedre arbeidsmiljø.

Forebygg varige smerter

Konsekvensen av et dårlig hjemmekontor er verre en de fleste tror. Det er godt kjent at kontorarbeidere ofte sliter med smerter i kroppen, for eksempel i rygg og nakke. Problemet blir ikke bedre når man jobber hjemmefra, i mindre gunstige omstendigheter. Aller verst er det dersom jobben blir gjort fra sengen eller fra sofaen. For å forebygge rygg og nakkesmerter er det viktig med tilpassede møbler og optimale pc-skjermer.

Dersom skaden allerede har skjedd, så er det viktig å oppsøke profesjonell hjelp. Her kan du få hjelp til dine problemer, og ikke minst lindre smertene du har. Nakkesmerter er ikke bare plagsomme, de hindrer deg også til å leve en vanlig hverdag, og det er et stressmoment for mange. Da er det en god ide å kontante spesialister som vet hva de driver med. Mer om det her.

Et justerbart hjemmekontor

Fo rå kunne bygge det optimale hjemmekontoret, må du først se på dine behov. Hvis du har skader fra før finnes det særlige møbler som passer for deg. I tillegg til en god og behagelig stol, så kan det være en god ide å investere i en justerbar pult. Denne gir deg nemlig flere muligheter mens du jobber. Da kan du veksle mellom å stå og å sitte mens du jobber, noe som vil redusere slitasje på rygg og nakke, og som lar deg strekke ut innimellom.

Skjermen du jobber på har også mye å si. Du bør aller helst bruke en monitor som er i øyehøyde. En bærbar pc er ofte for lav, og gjør at du konstant på bøye nakken din nedover. Dette vil slite på nakken i det lange løp. Et alternativ er å gå til innkjøp av et pc-stativ, som hever skjermen til din bærbare pc. for noen hjelper det også å ha noe å sette benene på over bakken, slik at både rygg, nakke og knær sitter i best mulig vinkel. 

Det er mye som kan optimeres slik at hjemmekontoret blir så bra som mulig. Husk også at det er viktig å ta gode pauser og å bevege på kroppen slik at man holder seg frisk og sterk.

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *